ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ HALK SAĞLIĞI AD.
|
PROGRAMIN KISA GEÇMİŞ
|
Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı 2018 yılında Alaaddin Keykubat Üniversitesi Kestel yerleşkesinde kurulmuştur. Tıp Fakültesi eğitim programı içinde halk sağlığı eğitimi Dönem I, Dönem III ve Dönem VI’da yer almaktadır. Halk sağlığı dersleri Dönem I ve Dönem III ders programı içinde verilmektedir. Dönem VI’da yer alan Halk Sağlığı Stajı -İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) Halk Sağlığı Hizmetleri Birimi ve Bağlı Birimle yürütülmektedir. Ayrıca halk sağlığı AD. olarak, üniversite diğer fakülte ve bölümlerde epidemiyoloji, araştırma yöntemleri ve etik, halk sağlığı dersleri lisans ve lisansüstü düzeyinde eğitimler ve danışmanlık da verilmektedir. |
MİSYON – VİZYON
|
Misyon
Toplum sağlığı sorunlarını değerlendirebilen, toplumun sağlık düzeyini ve yaşam kalitesini geliştirebilecek bilgi ve beceriye sahip, ülkenin sağlık politikalarına katkı yapabilen araştırmacı hekimler ve uzmanlar yetiştirerek Halk Sağlığına ve ülkenin gereksinimlerine yönelik katkıda bulunmak ve bu alandaki konumunu geliştirerek sürdürmek.
Vizyon Halk Sağlığı alanında gelişmiş eğitim, araştırma ve hizmet sunumunda çağdaş ve katılımcı kurumsal yapısıyla, sürekli gelişen eğitim programıyla, nitelikli araştırma kapasitesiyle ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan ve saygın bir kuruluş olmak. |
ALKÜ Halk Sağlığı Ad. Öğretim Üyeleri
|
-Prof. Dr. Saliha ÖZPINAR. AD. Başkanı |
EĞİTİM
|
DÖNEM I EĞİTİM PROGRAMI
|
Dönem I programı içinde 10 saat hücreden dokuya ders kurulu (kurul IV) altında ve 22 saat doku (kas) ders kurulu altında olmak üzere 32 saatlik bir ders programı yürütülmektedir. Derslerin konu başlıkları aşağıda sunulmuştur:
Hücreden Dokuya Ders Kurulu (Kurul IV) Hastalık ve Sağlık, Sağlığın Belirleyicileri Halk Sağlığının Tarihsel Gelişimi ve Temel Kavramlar Sağlık Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bakanlığı Merkez ve Taşra Sağlık Örgütlenmesi
Doku (Kas) Ders Kurulu (Kurul V) Epidemolojiye Giriş, Kavram, Tarihçe, Yöntemler Epidemiyolojide Nedensellik Kavramı Epidemiyolojide Korunma Kavramı Sağlık Düzeyi Ölçütleri Araştırma Yöntemlerine Giriş Tanımlayıcı Epidemiyoloji; Kişi, Yer, Zaman Özellikleri Kesitsel Araştırmalar Olgu Kontrol Araştırmaları Kohort Araştırmaları Deneysel Çalışmalar Metodolojik Çalışmalar Evren/Örneklem Araştırma Etiği
|
DÖNEM III EĞİTİM PROGRAMI
|
Bu dönemde dersler toplum sağlığı ve enfeksiyon hastalıkları ders kurulunda 32 saat, neoplazi ve hematopoetik sistem hastalıkları ders kurulunda 2 saat, dolaşım ve solunum sistemi hastalıkları ders kurulunda 2 saat, gastrointestinal sistem hastalıkları ders kurulunda 2 saat, endokrin sistem metabolizma ve ürogenital sistem hastalıkları ders kurulunda 10 saat, nörolojik hastalıklar ve psikiyatri ders kurulunda 4 saat, kas - iskelet sistemi hastalıkları ders kurulunda 2 saat olmak üzere 54 saatlik bir ders programı yürütülmektedir. Derslerin konu başlıkları aşağıda sunulmuştur:
Toplum Sağlığı Ve Enfeksiyon Hastalıkları Ders Kurulu Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri Sağlık Yönetimi Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye’de Sağlık Politikaları Sağlık Ekonomisi ve Finansmanı Sağlıkta ve Sağlık Hizmetlerinde Eşitsizlikler Bulaşıcı Hastalıklar, Tanımlar, Epidemiyoloji ve Korunma Bulaşıcı Hastalıklarla Mücadele ve Salgın Yönetimi Genişletilmiş Bağışıklama Programı (GBP) İş sağlığı ve Güvenliği, Meslek Hastalıkları, İş Kazaları Olağan Dışı Durumlar ve Halk Sağlığı Çevre ve Sağlık Etkileri Hava kirliliği ve Sağlık Su ve Sanitasyon Atıkların Kontrolü Okul Sağlığı Adölesan Sağlığı, Birinci Basamakta Adolesan Sorunlarına Yaklaşım Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi Sağlık Eğitimi Demografi ve Sağlık Neoplazi Ve Hematopoetik Sistem Hastalıkları Ders Kurulu Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar (BOH) Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Kontrol Programları Dolaşım Ve Solunum Sistemi Hastalıkları Ders Kurulu Halk Sağlığı Açısından Tüberküloz Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Ders Kurulu Toplum Beslenmesi; İlkeler, Sorunlar ve Öneriler Endokrin Sistem Metabolizma ve Ürogenital Sistem Hastalıkları Ders Kurulu Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı (CSÜS) Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık İstenmeyen Gebelikler ve Gebelikten Korunma Yöntemleri Aile Planlaması Danışmanlığı Çocuk Sağlığı Sağlam Çocuk İzlemi Halk Sağlığı Perspektifinden Yaşlılık Nörolojik Hastalıklar Ve Psikiyatri Ders Kurulu Toplum Ruh Sağlığı Madde Bağımlılığı Epidemiyolojisi ve Korunma Kas - İskelet Sistemi Hastalıkları Ders Kurulu Sağlık Yaşam Davranışları
|
DÖNEM VI (INTERN) EĞİTİM PROGRAMI
|
Ana Bilim Dalı’nın bu staj için hedefi, hekim adaylarına hekimliğin; herkese eşit ve hakça, koruyucu, iyileştirici ve sağlığı geliştirici hizmet sunma mesleği olduğu görüşünü ve davranma becerisini kazandırarak; toplumun sağlık sorunlarını sosyal özelliklerini algılayarak değerlendirebilme; bireyi (sağlam ya da hasta) çevresi ile birlikte inceleme ve izleme; sağlık sorularını ve çözüm yollarını , bilimsel yöntem ve epidemiyolojik teknikler kullanarak tanımlama, saptanan sorunlara sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi stratejilerini kullanarak müdahale edebilmek için gerekli bilgi, beceri ve davranışları kazanabilmeleri hedeflenmektedir bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Kırsal hekimlik stajı iki bölümden oluşmaktadır; bölge sağlık yönetimi, bilimsel araştırma planlayabilme. Bu program, dört haftalık süre içermekte olup, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalındaki teorik eğitimlere ek olarak, İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) Halk Sağlığı Hizmetleri Birimi ve Bağlı Birimler (ÇEKÜS Birimi, Toplum Sağlığı Hizmetleri Birimi, Tütün ve Madde Bağımlılığı Mücadele Birimi, Ruh Sağlığı Birimi, Çevre Sağlığı Birimi, Aile Hekimliği Uygulama Birimi, İzleme ve Değerlendirme Birimi, Bulaşıcı Hastalıklar, Aşı, Tüberküloz ve Erken Uyarı Birimi, Şehit Ebe Zeynep Eser Sağlıklı Hayat Merkezi, Dr. Ahmet Avsallı Verem Savaş Dispanseri), Halk Sağlığı Laboratuvarı, ALKÜ İş Sağlığı Güvenliği Birimi, Alanya Belediyesi İş Sağlığı Güvenliği Birimi, Alanya Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Müdürlüğünde uygulamalı eğitim rotasyonları şeklinde gerçekleştirilecektir. Ayrıca bir bölge sağlık yöneticisi bilgi donanımı kapsamında gerekli olan ve toplumun sağlığının geliştirilmesi amacıyla bölge düzeyinde bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme konusunda uygulamalı bir eğitim gerçekleştirmek.
Bir aylık staj programının ilk üç haftası öğrenciler birinci basamak sağlık kuruluşu çalışmalarına aktif olarak katılarak, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını yerinde öğrenmektedirler. Bu dönem için “uygulama ve değerlendirme dosyası” geliştirilmiştir. Bu dosya ile intörn hekimler bölge sağlık yönetimi kapsamında birçok sağlık ölçütlerini hesaplayıp, yorumlayıp, öğretim üyeleri ile tartışabilme fırsatı bulmaktadırlar. Ayrıca bu dönem için standart bir intörn karnesi geliştirilmiştir. Intörn karneleri kullanılması yolu ile öğrencilerin standart ve eksiksiz bir eğitim almalarının sağlanması hedeflenmektedir. Halk Sağlığı Stajı Intörn Karnesi gerek öğrencilere gerekse birlikte çalıştıkları birinci basamak kuruluşu personeline staj kapsamında öğrencilerden öğrenmeleri/yapmaları beklenen konu ve çalışmalar konusunda rehberlik eder; haftalık ziyaretlerde danışman öğretim üyelerince değerlendirilir ve her çalışma tamamlandığında ilgili danışman/sağlık personeli tarafından imzalanır.
Stajın dördüncü haftasında internlere danışman öğretim üyesi rehberliğinde belirledikleri bir konuda epidemiyolojik bir araştırma planlar ve araştırma sunumu hazırlarlar. Araştırma yapmanın amacı intern hekimleri meslek hayatlarına atılmadan önce bilimsel bir araştırma planlama, uygulama ve sunma bilgi ve becerisi ile donatmak ve mümkün olduğunca, çalışılan birinci basamak sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi ve zenginleştirilmesine yönelik ipuçları elde etmektir. Araştırmanın her safhasında danışman öğretim üyesi ile görüşülerek çalışmalar sürdürülür. Ayrıca öğretim üyeleri tarafından planlanan akademik danışma saatleri ile her guruba/ araştırmaya akademik danışmanlık verilir. Araştırma sunumları stajın son günü intern hekimler ve Ana Bilim Dalı öğretim üyelerinin yer aldığı bir toplantıda sunarlar.
|
Program Çıktıları (PÇ) PÇ.1. Hasta ve hastalıkları biyolojik, ruhsal ve toplumsal boyutlarıyla bütüncül olarak değerlendirir. PÇ.2. Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. PÇ.3.Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri uygular. PÇ.4.Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. PÇ.5. Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel tıbbi ve toplumsal göstergeleri tanımlar, hesaplar, yorumlar ve sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır. PÇ.6. Kanıta dayalı tıbbın ilkelerine dayanarak, tıbbi bilgilerin bilimsel temellerini eleştirel olarak değerlendirir. PÇ.7.Türkiye’de sağlık hizmetlerinin sunulduğu örgütlenmeyi tanımak, bu örgütlenme içinde sağlık ekibinin üyesi olarak görev alır. PÇ.8. Sağlık hizmetlerini etik kuralları ve toplumsal yararı gözeterek, kanıta dayalı yaklaşımlar çerçevesinde yürütür. PÇ.9. Sağlık ekonomisine ilişkin bilgi ve becerileri kullanarak sağlık hizmetlerinin önceliklerini belirlemek ve sağlık kaynaklarının yönetiminde görev alır. PÇ.10.Bulaşıcı hastalıklarla ilgili korunma ve kontrol önlemlerini, özellikle bağışıklama hizmetlerini planlamak, uygulamak ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ.11. Kronik hastalıklarla ilgili korunma ve kontrol önlemlerini planlamak, uygulamak ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ.12.Adli tabiplik hizmetlerini planlamak, defin raporu hazırlar. PÇ.13. Üreme sağlığı, aile planlaması hizmet ve danışmanlığı hizmetlerini planlamak, uygulamak, uygulayıcıları izlemek ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ.14. İş sağlığı, iş güvenliği ve meslek hastalıkları ile ilgili sorunları tanımlamak, çözüm yollarını uygulamak ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ.15. Olağan dışı durumlarda sağlık hizmetlerini planlamak ve yürütmek.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) ÖÇ.1. Hastalığın bulguları ve etkisi üzerindeki psikolojik etkenleri değerlendirebilme. ÖÇ.2. Hastalığın bulguları ve etkisi üzerindeki sosyal etkenleri değerlendirebilme. ÖÇ.3.Bireyi etkileyen beslenme, barınma, çalışma vb. koşullarını değerlendirebilme. ÖÇ.4. Çalışan sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgiye sahiptir ve uygulayabilme. ÖÇ.5. Hastalara zarar riskini en aza indiren sağlık hizmeti sunabilmeyi öngörebilme. ÖÇ.6. Birey ve topluma sağlık eğitimi verebilme ÖÇ.7. Hizmet içi eğitimler planlayabilme ve uygulayabilme ÖÇ.8. Koruyucu hekimlik uygulamalarında bulunabilme. ÖÇ.9.Mesleki uygulamalara ilişkin geribildirim alıp ve verebilme. ÖÇ.10. Bireysel ve toplumsal düzeylerde sağlığın geliştirilmesine katılabilme. ÖÇ.11. Sağlık hizmet sunum sürecini tanımlar ve değerlendirebilme. ÖÇ.12. Hizmet sunumunda sağlıkta kalite yönetimi sürecini değerlendirebilme. ÖÇ.13.Geçerli sağlık mevzuatını bilebilme. ÖÇ.14. Uygulamalarında kanıt kullanabilme. ÖÇ.15.Uygun literatür taraması yapabilme. ÖÇ.16. Yayımlanmış tıp literatürünü eleştirel olarak değerlendirebilme. ÖÇ.17. Sağlık hizmetlerinin sunumunda birey, grup ve toplumla, meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili iletişim kurabilme. ÖÇ.18.Sağlık hizmetlerini etik kuralları ve toplumsal yararı gözeterek uygulayabilme. ÖÇ.19. Sağlık ekonomisine ilişkin bilgi ve becerileri kullanarak sağlık hizmetlerinin önceliklerini belirleyebilme ve sağlık kaynaklarının yönetiminde doğru kararlar verebilme. ÖÇ.20.Bulaşıcı hastalıklarla ilgili korunma ve kontrol önlemlerini, özellikle bağışıklama hizmetlerini bilebilme, planlayabilme, uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme. ÖÇ.21.Kronik hastalıklarla ilgili korunma ve kontrol önlemlerini, özellikle bağışıklama hizmetlerini bilebilme, planlayabilme, uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme. ÖÇ.22. Adli tabiplik hizmetlerini planlayabilme, defin raporu hazırlayabilme. ÖÇ.23.Üreme sağlığı, aile planlaması hizmet ve danışmanlığı hizmetlerini planlayabilme, uygulayabilme, uygulayıcıları izleyebilme ve sonuçlarını değerlendirebilme. ÖÇ.24. İş sağlığı, iş güvenliği ve meslek hastalıkları ile ilgili sorunları tanımlayabilme, çözüm yollarını uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme. ÖÇ. 25. Olağan dışı durumlarda sağlık hizmetlerini planlayabilme.
|